Tuesday, May 18, 2010

Bila Allah Memujuk hambaNya

Semua benda baik yang kita perolehi di dunia ne semuanya dari Allah. Tapi kita sering lupa, kadangkala focus kita hanya untuk bergembira… Allah berfirman dalam Al-Quran, bukan sekali, tapi banyak kali jugak la, ayat yang bunyinya mengatakan, sifat sesetengah manusia ne tidak bersyukur. Bila ditimpa kesusahan berdoa macam nak rak, tapi bila Allah lepaskan dair kesusahan itu, terus dia lupa, kikir dan merasakan “kebaikan ini adalah hasil titik peluh ku”… Nauzubillah… hopefully kita tak tergolong dalam golongan orang seperti itu

Kita kena “sensitive” dengan kehadiran pertolongan Allah. Macamana nak buat camtuh? Senang je, sebenarnya… Resepi kejayaan dan positive thinking seorang muslim tu 1 je; pergantungan 100% pada Allah. Mereka yang merasakan kebergantungan kepada Allah 100% tidak akan rasa gentar dalam hidupnya. Mereka ini (insyaAllah kita juga) adalah orang-orang yang sentiasa menang, kerana mereka sentiasa gembira dan yakin yang setiap pemberian itu adalah dari Allah dan Allah sentiasa memberi yang terbaik untuk hambaNya. Sebagai seorang muslim, kita menghadapi “win-win situation everyday”. Bila ditimpa masalah kita sabar, dapat pahala, bila diberi nikmat kita syukur, dapat pahala… Cuma how we react towards that yang membezakan samaada kita win or lose.

Nak dijadikan cerita, ini Cuma kisah yang berlaku baru-baru ni yang boleh kata berkait dgn topic diatas.
Saya ne, memang tak pernah-pernah dibuat diri sendiri pegang sebegitu banyak jawatan yang agak besar selama hidup saya. Tak silap currently ada dalam 8 jawatan saya pegang kot, ada besar, ada kecik… (macam tamak pulak kan?). Tapi tu la, baru tahun ne dapat tahu, seronot rupanya pegang jawatan ne.. huhu…

Anyway, one of them is menjadi penolong posting Ortho. Kerja dia memang banyak kena kontek dr dr ortho yang boleh tahan gak la bizi dia. Sampai disatu tahap, saya merasa tertekan gak la, bukanlah banyak kerja nak kena buat, tapi yang sedih tu, macam tada siapa yang sudi nak hulurkan sokongan atau pertolongan. Ada la bukan takde, tapi kadang-kadang tu rasa macam keseorangan sangat dalam posting ortho ne. Astagfirullahalazim… tah pape je…

Tapi tu la hakikatnya perasaan daku ketika itu. Sampai disatu tahap lebih tinggi, apabila terus saja dalam stress, tanpa sapa nak teman pegi tgk case,case write up takde patient lagi, patient cadangan da kuar, nak kena wat surat lak, pastu time tu rasa, “akulah budak ortho yang paling sikit tahu anything bout ortho”. Mana taknya, memang x pernah-pernah study dengan aman, kalo ada pun time SG, itupun banyak gak da luper. (yg tu salah sendiri la). So merasa rendah, kurang ilmu dan keseorangan. So pergilah daku beruzlah di bilik tutor ortho wanita, yg kosong ketika itu. Sedih… menangis… nak merajuk la tu.. gediks betul. Tapi nak wat camner, saya ne perangai memang kalo tengah ada problem saya ngadu pada Allah. Tapi nak ngadu pada Allah ada adabnya.

1.
       Jangan menyalahkan sesiapa
2.
       Rasakan diri yang lemah dan bersalah (be vulnerable to Allah)
3.
       At the same time thinking must be rational and mature, jangan ngadu cam bebudak
4.
       Mengadu tentang solution not the problem


So apa yang dibuat? Doa la pa lagi...

“Ya Allah, aku hambaMu yang serba lemah ini, aku sedar aku penuh dengan kelemahan dan dosa, Kau ampunilah aku Ya Allah… Aku kini sangat lemah dan terluka. “PUJUKLAH HATIKU INI YA ALLAH”… pujuklah aku, pujuklah aku, SAYANGI aku, KASIHANI aku…”

Tapi perkataan yang selalu ter’zukkk adalah perkataan, “pujuklah hatiku”. Entahlah, bila kita kata “pujuklah”, benda tu rasa macam dekat sangat dengan kita. Yela, selalunya yang selalu memujuk ni manusia kan? Jarang pulak kita kata Allah yang pujuk. Tapi kan bila cakap camtu macam seolah-olah ada satu perasaan, macam Allah berkata-kata pada saya “there there My sweet hamba, la tahzan, Im always here for you, don’t worry, everythings gonna be just fine, I will give u something to sooth your worries” waktu tu rasa macam manja-manja gitu, macam syok sendiri… seolah-olah dipeluk oleh kasih sayang Allah….uuuu…. Seronot…!


So saya teruskan menanti sweets or aiskrim dari Allah ne. so waktu tu continuously fikir, mesti Allah nak bagi sweets ne, musti musti. well, lagi satu yang saya sedar, Allah memang ceeepaaaat benar Dia memujuk. Tak alih-alih, eik….? Patient yang dulu kuar and yang ingat nak kena pegi buat surat untuk amek case note de kat unit rekod tu da masuk balik da… waaa…. Setel problem tu… wuhuhu…

Yang tu sweets, aiskrim pun ada maaa…. Dekat klinik plak memang bahagia la rasa. Yang jadi pelik nya, saya ne kan da lama giler tak study, tapi bila doctor tanya soklan, rasa macam yakin lak nak jawab. So bole kata semua soalan dr zainal saya jawab. Gasak ar, betui ke tak, main boh je la. Memang la ada salah, tapi yang pelik tu ada gak yang betul. Benda yang dihantam tu kadang-kadang terlintas camtuh je, so jawab je la kan. Time klinik tu memang selamba je, macam ruma sendiri lak lepak kat katil, kat kerusi dr, borak ngan dr macam geng-geng je. 

Kena lak klinik ngan dr. Zainal yang selamber rock gitu, selamba je la. So banyak gak ar dapat belajar time klinik tu. Dr. Zainal siap bagi learning issue lagi. Jangan kata dr Zainal je, dengan klinik Dr. Jamari pun sempat tumpang sekaki. Dr Jamari pun besh, suka bagi kata-kata nasihat. Best dengar kata nasihat, rasa disayangi gitu. 

Pastu memang ada satu perasaan, all the subsequent events semua nya seronot, berjalan lancar je suma benda. Kalo orang lain dengar, “hek eleh, kecoh jer, tada la apa sangat pun”. Well, say what u want to say, bagi diri yang tak wat CWU lagi, tak cukup study, pengalaman yang sedikit nak kecoh ne, sangat sangatlah bermakna… Walaupun malam tu meting, abis tu sempat diskusi ngan Rahmah pasal video, pastu sempat study gak malam tu. Walaupun sikit, tapi for the first time, dapat study dengan aman.

Itulah dia kalo Allah nak memujuk. Kadang-kadang tu kan, Allah pujuk kita, tapi kita tak sedar pun. Kita rasa, mula-mula sedih pastu oh seronot lak. Kan hidup macam roller coaster, kadang-kadang kat bawah, kadang-kadang kat atas… tapi kita kadang-kadang lupa siapa yang boleh turunkan dan naikkan kita tu kan?

So nampak tak praktikalnya disini. Kita bila susah, selalunya kita ingat Allah. Kita minta pertolongan. Tapi bila Allah tolong, kadang-kadang tu kita lupa, pertolongan tu dari Allah. Tapi bila kita minta “dipujuk” oleh Allah, pujuk tu de ada aura kasih sayang dalamnya, jadi bila kita minta dipujuk, kita bukan sekadar mengharapkan pertolongan, tapi kita akan mengharapkan lebih dari itu, kita harap Allah pujuk, maknanya membuatkan kita rasa disayangi olehNya, dicintai, di belai, dipujuk lah kan… 

orang yang nak dipujuk ne de emo de lebih sikit dari orang yang nak ditolong. Jadi kita akan sentiasa alert dengan perasaan kita, kita akan sentiasa mencari kasih sayang dari Allah and trust me, bila kita alert dengan Allah’s presence, kita akan jadi lebih alert dengan pertolongan dari Allah. Jadi bila pertolongan itu turun, yang turun bersama pertolongan itu adalah kasih sayang yang merupakan main attraction doa kita tadi.

 When we are alert with our feelings for Allah, our spiritual belief is engage with our emotions. Jadi lebih mudah untuk kita rasa bersyukur…. insyaAllah…  memang banyak gak la kelebihan jadi seorang wanita yang punya 9 emosi nih.. huhu..

So dats it for perkongsian hari ni, marilah kita bergantungan pada Allah, kerana Allah la sebaik-baik pergantungan….

1 comment:

Nas said...

hee..nice artikel..saya pun rasa sedang dipujuk oleh Allah selepas dugaan yg sgt besar..