Friday, December 10, 2010

Mari Berhijrah

in remembrance of Forum Diskusi Hijrah di surau Ar-Razi

Bila tiba masanya utk aku menangis
maka aku tangisi
kelemahanku
masa silamku
apakan daya

Semua yg pernah aku lakukan dulu
Semua yg pernah aku rasakan dahulu...
Nyah!tiada lagi datang menghantui!
aku insan baru hari ini
masa silamku utk Mu
masa sekarang ini utk Mu
masa depanku utk Mu

Laillahaillallah
Muhammadur-Rasulullah

maka kalahlah aku
rebah
jatuh menyembah bumi
segala rasa angkuh,riak,ujub 
rebahlah!jatuhlah!
hinanya aku wahai Tuhanku,,,
Ampunilah segala dosa-dosa ku,,,
biar beribu kali aku mengulangi kesilapan yg sama
tatkala jari telunjuk mendongak dgn takutnya
dan lisan ini membisik kalimah
LAILLAHAILLALLAH
tiada Tuhan melainkanMu
maka tiada siapa lagi yg layak aku Agungkan melainkanMu Ya Allah...

Maha Pengasih
Maha Penyayang
Maha Mengetahui
Maha Bijaksana
Maha Melindungi

aku ingin melihat wajahMu Ya Allah
Engkau yg tak pernah bosan melayan kerenahku
sedangkan aku selalu ingkar padaMu
sedangkan aku sering melakukan maksiat padaMu
sedangkan aku terkadang lalai mengingatiMu
sedangkan aku jarang mengikut perintahMu

MasyaAllah...
masih sudi Kau mengampuni diri ini?
aku masih lemah
aku sentiasa lemah
tanpa rahmatMu Ya Allah
masakan aku bisa berada di sini
bersama hamba-hambaMu yg soleh dan solehah
masakan aku temui jalan ini
yang penuh duri namun ganjarannya terlalu indah
masakan aku bisa menangis
sedang hati ini terasa manisnya iman merasa kedekatan denganMu
masakan aku mampu bangun menyebut ALLAHUAKBAR
setelah syaitan bersorak riang kemenangan?!!

Astagfirullahalazim...
Astagfirullahalazim...
Astagfirullahalazim...


Layakkah aku Ya Allah
menerima semua pemberian ini dari Mu
apa yg telah aku lakukan sebelum ini Ya Allah
hingga ingin Kau memilih diri ku ini
menjadi hambaMu yg kau sebut-sebut di dlm Quranul Kareem
yang kau sebut-sebut dikalangan ahli-ahli syurga
apa yang ada pada diri yang hina ini Ya Allah
sedang semua nikmat itu jua dtg dariMu Ya Allah

semakin jauh kaki ini melangkah
semakin berat beban yang digalas
semakin banyak kekosongan dlm diri yg perlu aku isi

seberat yg disangkakan
sepedih yg dibayangkan
sepahit yg dianggarkan
namun dapatkah dibanding dgn nikmat yang Engkau janjikan?
atau adakah aku antara hambaMu yg tidak mempercayai janjiMu?
Mustahil!bukankah alam ini dan seluruh penciptaannya menjadi bukti yg kokoh
dan Rasul itu benar-benar manusia yg terpilih
utk menyampaikan apa yg tidak dapat dijangkau oleh akal manusia
maka adakah janjiMu itu tidak aku percayai??

mengapa aku masih soalkan?
mengapa masih perlu rasa berat utk memilih?
samaada utk berada pada jalanNya yg lurus
atau diselimuti kegelapan jahiliyah
tinggalkanlah segala kekusutan dunia
tinggalkanlah segala perhiasannya
kau kan dapati dunia ini benar-benar tempat yg sementara
sedangkan alam akhirat itu kekal selama-lamanya

maka mengapa masih aku keliru dalam memilih
samaada perlukah diri ini utk berhijrah
niatku untukMu
maka bawalah aku ke jalan yg lurus itu Ya Allah
dan jadikanlah aku hambaMu yg senantiasa bermujahadah
mencapai kemenangan tika dudunia
dan trus di akhirat kelak

Indahnya nikmat islam ini
janganlah walau sesaat Kau buat ku buta akannya...

amin Ya Rabb..

No comments: